Hondse gedichten 1

Dichters vinden het leuk om in de huid te kruipen van een dier, voelen zich wel eens een dier of vinden anderen op dieren lijken. En welk dier is ons vertrouwder dan de hond? In veel gedichten treedt dan ook een hond op.

In deze opdracht vind je er om te beginnen vier, bijvoorbeeld 'De nare man'. Daarna komen er allerlei vragen over deze gedichten. En omdat we weten dat er onder jullie veel hondenliefhebber zijn, is er ook nog een deel 2 van deze opdracht.

Dichters nemen soms woorden in de mond die niet iedereen op prijs stelt. Daar moet je wel tegen kunnen als je deze opdracht kiest.

Vraag 2a: Wie is de hoofdpersoon in gedicht 2?
Vraag 2b:Is het gedicht in geschreven in de jaren dat we nu leven of stamt het uit een ander tijdperk? En waaraan kun je dat zien?
Vraag 2c: Wat betekent ‘wacht’ in de laatste regel?

Met dank aan Aleid Truijens, auteur en columniste van de Volkskrant.

Hondse gedichten 1