Uitdagende opdrachten waar je echt wat van opsteekt

Vakgebieden

De Digitale Topschool heeft opdrachten uit verschillende vakgebieden: geneeskunde, advocatuur, techniek, sociologie, taalwetenschap. Je komt hierdoor in aanraking met lesstof uit de praktijk. De perfecte kans om je te laten inspireren voor een keuze die je pas na de middelbare school hoeft te maken.

TOP-leraren

Om je te begeleiden met de opdracht, krijg je een TOP-leraar toegewezen. Een TOP-leraar is iemand zoals jij, maar dan acht jaar ouder. TOP-leraren hebben vroeger op de basisschool de Toptoets gedaan, de voorloper van De Digitale Topschool. Ze studeren nu of zijn al aan het werk. En ze helpen jou graag, omdat ze weten wat het is om uit te blinken.

De Digitale Topschool op jouw school?

Als jouw basisschool nog niet met De Digitale Topschool werkt, stuur dan je juf of meester naar:

1. Inloggen

Je juf of meester heeft je aangemeld voor De Digitale Topschool. Hierdoor kreeg je een welkomstmailtje. Nu wil je gaan beginnen. Druk op de knop Inloggen.

In het scherm dat je dan ziet, vul je jouw e-mailadres en wachtwoord in. Weet je jouw wachtwoord niet meer? Vraag dan aan de computer een nieuwe. Jouw juf of meester kan je ook een nieuwe geven.

2. Je eerste bezoek

Als je voor het eerst op onze website komt, is je pagina nog erg leeg. Je ziet een grote tekst met daarop opdrachten uitzoeken. Er zit maar één ding op... druk op die knop!

Als je wil kun je wat meer over jezelf vertellen. Dit komt niet op internet te staan. Alleen de TOP-leraren, dus onze eigen mentors, krijgen dit gedeelte ook te zien. Het is afgesloten voor andere mensen.

3. Een opdracht uitzoeken

We hebben een lange lijst met al onze opdrachten. De nieuwste staat bovenaan. Onder elke opdracht staat ook een categorie. Als je daarop klikt zie je alle opdrachten in die categorie. Je kunt net zolang door de lijst gaan als je wil.

Lijkt je een opdracht interessant? Klik dan op het voorproefje. Een deel van de opdracht komt dan in beeld, zodat je precies weet waar de opdracht over zal gaan. Als je eenmaal een opdracht kiest, is het namelijk wel de bedoeling dat je die ook afmaakt. Je wordt dan 1-op-1 aan een TOP-leraar gekoppeld die jou helpt bij het maken van de opdracht.

Wil je de opdracht doen? Dan klik je op de knop Ik wil deze opdracht.

4. Inleveren

Nadat je voor een opdracht hebt gekozen komt de opdracht in beeld. Je kunt de volledige tekst lezen, uitprinten of bewaren op je eigen computer. In het begin printen veel leerlingen de opdracht gewoon uit. Dan kun je makkelijk de opdracht een paar keer nalezen voordat je er aan begint.

De meeste opdrachten moeten op de computer worden gemaakt, want de antwoorden zijn op internet te vinden. Maar soms moet er gerekend worden, of een gedicht gemaakt. Dat kan ook in een schriftje. Je kunt dan van de computer af.

Als je denkt dat je klaar bent, ga je weer naar De Digitale Topschool. Blader een beetje naar beneden en je ziet twee manieren om de opdracht in te leveren. De eerste is door jouw antwoord in te typen in het veldje bij Antwoord. Typ hier alles in en druk dan op de knop Antwoord inleveren.

Soms moet je je antwoord in Word maken en soms wil je dat zelf liever. Je kunt dat ook inleveren als antwoord. Druk eerst op de knop Antwoord uploaden en plaats jouw antwoord dan op de website. Daarna druk je ook op de knop Antwoord inleveren. Klaar! Of niet?

Het werken met De Digitale Topschool heeft veel weg van hoe grote mensen met elkaar werken. Als je voor een opdracht kiest, gaan wij er vanuit dat je die ook afmaakt. Je hoeft hem niet meteen te snappen. Vraag hulp aan jouw TOP-leraar als je het niet meer weet. Je vraagt om hulp door de opdracht in te leveren met jouw vraag. Jouw TOP-leraar is dan aan de beurt om aan de opdracht te werken.

Nadat jouw TOP-leraar je een hint heeft gegeven, komt de opdracht weer op jouw profiel in beeld. Je kunt er nu verder aan werken. Maak de opdracht af en lever hem in. Ook nu kan de TOP-leraar de opdracht weer afkeuren. Deze keer zal hij of zij een andere aanpak proberen. Het gaat erom dat je de opdracht leert begrijpen.

Dit is heel anders dan iets inleveren op de basisschool. Daar ben je namelijk na de eerste keer al klaar, en krijg je een cijfer. Dat is bij ons niet zo. Onze manier is hoe het bij grote mensen ook vaak gaat. Soms is iets gewoon niet af, en moet het opnieuw. Net zolang tot het wel goed is. Dat is even wennen, maar je leert er veel van!