Een nieuw mobieltje

In deze opdracht ben je de baas van een Nederlands bedrijf dat met een nieuw mobieltje een stuk van de telefoonmarkt wilde veroveren. Het toestel—een ouderwetse klaptelefoon zonder internet—is de Star genoemd. Het bedrijf heet TelNL. Wat moet je allemaal doen om er een succes van te maken?

Naast TelNL zijn er nog meer bedrijven die telefoons verkopen. Nokia heeft zo een telefoon waarmee je kunt bellen en sms’en. Samsung heeft een telefoon waarmee je kunt bellen, sms’en, foto’s maken en internetten. Als laatste heeft Apple een telefoon gemaakt waar je alleen maar mee kunt bellen. De telefoon van Nokia kost €199, van Samsung kost €400 en de telefoon van Apple kost €95.

b. Welke prijs zou je Peter adviseren voor de STAR op basis van deze informatie? Waarom?

Met dank aan Remi van Riet en André Snoeck, studenten van het Honors Program van de TU Eindhoven.

Een nieuw mobieltje