Een klein beetje

Het Nederlands staat bekend als een taal die heel veel gebruik maakt van verkleinwoorden, veel meer dan de landen om ons heen. Dat maakt het voor veel buitenlanders extra lastig onze taal te leren. Zelf hebben we er geen moeite mee. De verkleinwoorden rollen spontaan uit onze mond. We gebruiken ze niet alleen om aan te duiden dat iets klein is, maar ook ook om allerlei nuances en accenten aan te brengen over zaken waarover we het willen hebben. Deze opdracht serveert je een hapje, of liever een beetje over verkleinwoorden.

Deze opdracht is gemaakt door Theo Capel

Verkleinwoorden worden vaak gebruikt om niet zozeer iets kleins aan te duiden, maar meer om een nuance aan te brengen en soms ook wat verhullend te spreken. Zo praten mensen bijvoorbeeld over een ‘buitje’, ondanks dat ze doorweekt worden.

Probeer 3 zinnen te bedenken met een verkleinwoord dat meer figuurlijk dan letterlijk wordt gebruikt. De 3 woorden die je moet gebruiken, zijn: schat, groen en zon.

Theo Capel

Een klein beetje