Creativitaal 2

Droge, saaie en taaie teksten, daar zit niemand op te wachten. Gelukkig zijn er trucjes die je kan toepassen om je tekst veel leuker en levendiger te maken. Door middel van stijlfiguren, die we via de retorica al sinds de klassieke oudheid kennen, is jouw tekst straks net zo soepel als een ingevet slot. Je tekst valt op en het schrijven mee. Wie is er nou immers niet blij en verheugd om creatief met taal bezig te zijn?

Omdat er zó veel soorten stijlfiguren zijn hebben we er twee opdrachten van gemaakt. Creativitaal 2 is het vervolg op Creativitaal 1.

Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Marie-Christine van de Glind
Afbeelding van Uncleduke

Met een understatement maak je dingen expres minder groot of erg dan ze zijn. Daardoor benadruk je eigenlijk dat het wel groot of erg is. Het verschil met een eufemisme is dat je een understatement niet gebruikt om iets te verzachten of te verbloemen.

Schrijf bij elke zin hieronder op of die zin een litotes, eufemisme of understatement bevat.

a) Paleis het Loo is wel een aardig optrekje.

b) ‘Zat jij midden in die onweersbui?’ ‘Ach, het zijn maar een paar spatjes.’

c) Hij is niet de domste.

Marie-Christine van de Glind

Creativitaal 2