Biologie 1: Verstand van de plant

Biologie is overal om je heen. In de natuur gebeurt veel meer dan je kan zien. Deze serie opdrachten gaat over levende wezens, of ‘organismen’, in de natuur, waarbij we specifiek gaan kijken naar producenten, consumenten en reducenten. Deze opdracht gaat over producenten: planten.

Waarom ‘eten’ planten zonlicht? Hoe produceren planten zuurstof die jij inademt? Hoe maken planten suikerachtige stoffen die je uiteindelijk bijvoorbeeld in je cola terugvindt? Waarom zijn planten groen? En waarom lijken planten en longen eigenlijk best veel op elkaar?

Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Marie-Christine van de Glind

Planten zonnen ook graag; ze hebben de zon nodig om te groeien. Dat doen planten via een proces dat fotosynthese heet. Foto betekent licht en synthese betekent aanmaak; met behulp van licht maken planten glucose aan. Glucose is een suiker, een zoete stof. Misschien heb je het wel eens puur gegeten, dan heet het druivensuiker, maar het zit ook in veel andere producten zoals jam of cola.

Wat gebeurt er als je een plant in het donker zet, bijvoorbeeld in een kelder?

Marie-Christine van de Glind

Biologie 1: Verstand van de plant