Neuropizzalogie: Bak een pizza en test je hersenen!

Je hersenen staan nooit stil en in deze opdracht ga jij je hersenen zeker laten kraken! Niet alleen jij, maar ook je hersenen moeten flink aan de bak bij allerlei dagelijkse taken, zoals pizza bakken. Je gaat kijken wat executieve functies zijn en hoe je deze de hele dag door gebruikt. Bovendien ga je echte testjes doen die door neuropsychologen worden gebruikt om je hersenen te testen. Kortom: brain games en pizza!

Deze opdracht is gemaakt door Topleraren Marie-Christine van de Glind en Marion I. van den Heuvel

Je hebt al je ingrediënten voor je pizza verzameld en je kan nu echt je pizza gaan maken! Hier heb je de functie planning voor nodig: voordat je begint, bedenk je wat je voor je pizza nodig hebt en hoe je het pizza bakken gaat aanpakken. Je weet dat je eerst de tomatensaus op het pizzadeeg moet doen, dan de kaas erop, dan een lekker beleg en dan stop je de pizza in de oven. Dat heb je van tevoren al bedacht en die planning volg je.

Wat zou er kunnen gebeuren als iemand die niet zo goed kan plannen een pizza gaat maken? Beschrijf in je antwoord hoe de pizza eruit komt te zien als iemand niet zo goed kan plannen.

Marie-Christine van de Glind en Marion I. van den Heuvel

Neuropizzalogie: Bak een pizza en test je hersenen!