Speel de dokter!

Elke dag komen er veel mensen bij hun dokter. Dat kan bij de huisarts zijn maar ook in het ziekenhuis. Je bent vast zelf ook weleens bij de dokter geweest, bijvoorbeeld bij de schoolarts of huisarts. Vaak stelt een arts vragen over hoe het met je gaat en waar je last van hebt en daarna wordt je onderzocht. Dan luisteren ze met een stethoscoop naar je longen of hart of kijken bijvoorbeeld naar de kleur van je oogleden of tong. Ze maken zo een inschatting waar je last van hebt en kiezen daar de beste behandeling voor. Dat kan bestaan uit adviezen en medicijnen.

In deze opdracht speel jij de dokter als huisarts. Er komt een patiënt langs op je spreekuur. Jij moet uitvinden wat er aan de hand is en een behandelplan opstellen.

Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Anouk Veldhuis.

Informatie verzamelen

Huisartsen moeten snel de juiste informatie van hun patiënt krijgen om erachter te komen wat er aan de hand is. Dit doen ze door middel van de ALTIS methode. Vaak vertellen patiënten in het begin van het gesprek wat uit zichzelf en begin je daarna met ALTIS. Dit is wat de moeder van de patiënt je vertelt: "Sinds vanmorgen heeft Bobbie heel veel pijn in zijn keel, hij kan sindsdien ook niet meer eten of drinken. Ademen en praten lukt nog wel goed. Wat kan er aan de hand zijn?"

A) Waar staan die letters "ALTIS" voor?

B) Welke informatie van de ALTIS methode heb je nu al gekregen van de moeder van Bobbie?

Anouk Veldhuis.

Speel de dokter!