Nederlandse politiek door de jaren heen

De basis van onze huidige democratie werd gelegd in 1848, toen Thorbecke een belangrijke grondwetsherziening doorvoerde. Dankzij zijn wijziging was niet langer de koning verantwoordelijk voor het regeringsbeleid, maar de ministers. Ook de Tweede Kamer kreeg meer invloed. Sindsdien is er natuurlijk wel veel veranderd in de Nederlandse politiek. Daar gaat deze opdracht over: hoe heeft het politieke systeem zich ontwikkeld door de jaren heen? En hoe zou het er in de toekomst uit kunnen zien?

Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Emma van Wezenbeek.

In Nederland mag je stemmen als je 18 jaar of ouder bent en langer dan vijf jaar in Nederland woont. In België moet je zelfs stemmen, want daar is stemplicht, zelfs voor de koning! Wat vind jij daarvan: is het goed om mensen te verplichten om te stemmen, of juist niet? En waarom?

Emma van Wezenbeek

Nederlandse politiek door de jaren heen