Een Grieks drama

In het oude Griekenland, ver voor onze jaartelling, startten allerlei zaken die in onze samenleving nog steeds belangrijk zijn. Denk aan de democratische staatsvorm, de aandacht voor sport en spel, aan toneel en literatuur, beeldhouwkunst, filosofie en wiskunde.

De mens was er in verhalen vaak een speelbal van de natuur en vooral ook van ingrepen door goden. De beproeving van een held was zo een bekend thema. Denk aan Odysseus, aan Jason en aan Theseus. Over die Theseus gaat deze opdracht. Zijn bekendste avontuur is zijn strijd met de Minotaurus, een stiermens die in een doolhof verbleef en tieners verslond. Het is niet alleen een verhaal over een beproeving, maar ook over opstandigheid, over list, over liefde, over goed en kwaad en over misverstanden.

In deze opdracht gaat het met name over de liefde van Ariadne voor Theseus, een belangrijk onderdeel van het verhaal over de Minotaurus. Zonder haar was het slecht met hem afgelopen. Op https://www.grieksegids.nl/mythologie/theseus.php staat de mythe van Theseus en Ariadne en de Minotaurus kort samengevat. Het is een van de vele websites over deze mythe. Lees erover om te beginnen.

Deze opdracht is geïnspireerd op een idee van Beatrijs Ritsema. Zij nam deze mythe als uitgangspunt voor de alfa-opdracht voor de eerste Toptoets in 1997. Tegenwoordig maakt ze de rubriek Moderne Manieren in Trouw voor klein menselijk leed.

Een Grieks drama