Hij is lief, de kleine pluimstaart

Iedereen heeft wel een lievelingsdier. Zo zijn er kinderen en volwassenen die erg gecharmeerd zijn van de rode eekhoorn. Over dit bosdier gaat het in deze opdracht.

Als een mini-tarzan springt de eekhoorn van tak naar tak. Je ziet zijn pluimstaart soms nog eerder dan het beestje zelf. Het is een rode schim tegen de achtergrond van het groene gebladerte. Daar ergens in die bomen leeft hij, maar soms moet hij ook gewoon op de grond zijn, bijvoorbeeld omdat daar iets te eten ligt. En dan is er tegenwoordig ook de grijze eekhoorn. Is dat wel een echte vriend van de rode? En Knabbel en Babbel kent bijna iedereen. Zijn dat wel echte eekhoorns?

De eekhoorn voedt zich met allerlei zaken, maar vooral ook met noten. Hij houdt van beukennootjes, walnoten, hazelnoten. In tegenstelling tot vaak wordt gedacht, is de eekhoorn niet echt dol op eikels.

Vraag 4: Waarom laat de eekhoorn eikels liever liggen?

Dit is een van de opdrachten die voortkomen uit de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool? Dido Mazee van de Hendrik Boogaardschool uit Hellevoetsluis kwam met het idee ervoor.

Hij is lief, de kleine pluimstaart