En toen was er muntgeld

Tegenwoordig betalen we steeds meer met een bankkaart. Pinnen noemen we dat in plaats van betalen. Misschien komt er wel een tijd waarin munten en biljetten niet meer bestaan. Zo lijkt het er bijna op dat we teruggaan naar de tijd toen er helemaal geen munten nog waren (om van biljetten maar te zwijgen). Hoe betaalden de mensen toen hun spullen, want bankkaarten waren er beslist ook nog niet? In deze opdracht gaat het over muntgeld. Je maakt een duik in de geschiedenis en je krijgt vragen over muntgeld dat tegenwoordig wordt gebruikt.

Opdracht 2:
We maken nu een sprong in de geschiedenis en komen in de buurt van het begin van onze jaartelling bij de Romeinen. Ze veroverden grote stukken van Europa en zo ook een deel van ons land. Om dat grote rijk draaiende te houden gebruikten ze muntgeld, onder meer voor het loon (soldij) van hun soldaten. Wat was de standaardmunt (meest gebruikelijke munt) van de Romeinen? Waarvan werd die gemaakt? Geef ook 2 voorbeelden van kleinere eenheden van deze munt en ook twee voorbeelden van grotere eenheden. Geef aan van welk materiaal die kleinere en grotere munten werden gemaakt. Geef een voorbeeld van wat je kon kopen met 1 standaardmunt.

Deze opdracht ontstond via de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool? Peter Roest, leerling van BS De Akker uit Amstelveen, kwam met het idee en de eerste opzet.

En toen was er muntgeld