Een mond vol tanden

Als het over tanden gaat denk je snel aan de tandarts, maar je tanden vormen ook het werkterrein van de MKA-chirurg. Dat is de nieuwe term voor kaakchirug. Deze chirurgen houden zich bezig met de Mond, Kaak en het Aangezicht. Hun werkterrein is dus veel breder dan problemen met je tanden. Zo treden zij ook op bij bijvoorbeeld tumoren in de mond en bij fracturen van de kaak. Dat zijn dus vooral problemen in de mondholte.
Deze opdracht die de eerste is van een korte serie van drie over het werk van de MKA-chirurg, gaat over je tanden en wat er eventueel mis mee kan gaan.

Vraag 2:

1. Op welke leeftijd komt de eerste definitieve tand door? Welke is dit meestal?
  2. Op welke leeftijd zijn gemiddeld alle definitieve tanden doorgebroken?

Geef aan waar je antwoord hebt gevonden (uit welke bron).

Vraag 3: (let dus op dat 'tanden' de algemene aanduiding aanduiding is)

1. Welke tanden worden vaak getrokken/verwijderd door de tandarts of MKA-chirurg omdat er geen plek voor hen is of omdat ze scheef groeien?

Deze opdracht is gemaakt door TOP-lerares Lisanne Groeneveldt.

Zij is afgestudeerd als arts aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en studeert nu tandheelkunde aan de Katholieke Universiteit Leuven (Belgie). Naast haar studie doet ze ook onderzoek op het gebied van de kaakchirurgie voor het Erasmus Medisch Centrum en het Universitair Ziekenhuis Leuven.

Een mond vol tanden