Lekker hard fietsen

Hard fietsen gaat het best op een fiets met versnellingen. Maar ook dan kost lekker hard fietsen een hoop inspanning en dus energie. In deze opdracht leer je hoe het zit met zo'n versnelling en ook wat het energieverbruik is van een fietser. Kom je ver op een rantsoen van 1 banaan?

Het type versnelling in deze opdracht is de derailleurversnelling. Dit is een soort versnelling waar bij het achterwiel meer tandwielen zitten dan bij een gewone fiets, die maar één tandwiel heeft bij het achterwiel. Ook bij de trappers kunnen meer tandwielen zitten, maar bij de fiets waar wij het over hebben, zit hier maar één tandwiel.

Hoe snel het achterwiel draait hangt natuurlijk af van hoe snel je trapt. Maar het hangt ook af van de verhouding tussen het aantal tanden van het tandwiel bij de trappers en het tandwiel bij het achterwiel. (zie daarvoor de tabel in de opdracht)

Vraag 2: Het achterwiel van de fiets heeft een omtrek van 2 meter. Hoeveel kilometer per uur fiets je, als je 20 omwentelingen per minuut maakt met je trappers, in de zesde versnelling?

Lekker hard fietsen