Spelregels voor scholen

Download als PDF

Voor het laatst aangepast op 11 maart 2015.

Waar in deze tekst gesproken wordt over hij, wordt altijd hij of zij bedoeld.

Introductie

U beoordeelt als school op uw eigen gronden welke leerlingen van De Digitale Topschool gebruik kunnen maken. U moet daarbij bedenken dat de leerstof zich qua niveau richt op topleerlingen in groep 7 en 8. Het sluit jongere leerlingen niet uit, maar die moeten dan wel zeer voorlijk zijn.

De essentie van De Digitale Topschool is dat leerlingen zelfstandig een opdracht kiezen en voor die opdracht een leraar-op-afstand (TOP-leraar) toegewezen krijgen. Uzelf wordt ook van het hele proces op de hoogte gehouden.

Abonnement

Om met De Digitale Topschool te werken heeft de school een abonnement nodig. Bij het inschrijven ontvangt de school een gratis proefabonnement. Hier zijn geen kosten en ook geen verplichtingen aan verbonden. Het proefabonnement stopt automatisch.

Na het inschrijven kunt u direct leerlingen toevoegen. Het gratis proefabonnement kent een limiet aan het aantal leerlingen. Verder werkt het systeem exact zoals de betaalde variant. Leerlingen kunnen door alle opdrachten heen en deze uitzoeken. Ze worden gekoppeld aan een echte TOP-leraar. Zo kunt u rustig kijken of het wat voor uw school is.

Voor afloop van de proefperiode wordt u gevraagd een betaald abonnement te nemen. Het abonnement op De Digitale Topschool is voor een heel schooljaar. De school betaalt dus een vast bedrag en vervolgens kan het systeem het hele jaar gebruikt worden. De abonnementskosten moeten worden voldaan middels een factuur. Deze factuur wordt per e-mail als een PDF bestand verstuurd.

Abonnementen lopen tot ze opgezegd worden. Na de zomervakantie maakt de school dus automatisch opnieuw gebruik van De Digitale Topschool voor het nieuwe schooljaar. Zonder verplichtingen opzeggen kan altijd tot 1 oktober van het nieuwe schooljaar. Het abonnement zegt u op via de profielpagina, of per e-mail, of telefoon.

Collega's en leerlingen inschrijven

Op de website ziet u op de pagina van uw school welke leerlingen er meedoen van uw school.

De leerling krijgt van de inschrijving een bevestiging met inloggegevens. Hij krijgt ook spelregels die speciaal voor de leerlingen bedoeld zijn. U krijgt een bevestiging dat uw school abonnee is geworden.

U kunt een collega-leraar (of meerdere) toevoegen en die ook koppelen aan een of meerdere leerlingen. Alle leraren die aan een leerling zijn gekoppeld krijgen dan in kopie mailtjes van de keuze van een opdracht door die leerlingen. Iedereen blijft zo op de hoogte.

Als school kunt u zien wie de TOP-leraren zijn en uit welke opdrachten de leerlingen kunnen kiezen. De leerlingen kunnen dat ook zien en de leerlingen kunnen direct een opdracht kiezen. Ze krijgen het materiaal dan per e-mail toegestuurd met de naam en het e-mailadres van de TOP-leraar (op afstand) bij wie ze het antwoord moeten inleveren en aan wie ze om hulp kunnen vragen. Bij goedkeuring van het antwoord krijgt u samen met de leerling daarover bericht. Zo blijft u op de hoogte van de resultaten.

Omvang van een opdracht

De leerstof heeft zoveel mogelijk de omvang van 1 lesuur. Dit kan echter variëren en de tijdsbesteding hangt ook af van de moeilijkheidsgraad voor de leerling. De opdracht kan/moet gewoon op school worden gemaakt. Hij is als een PDF beschikbaar en kan zo worden afgedrukt. De leerling gaat aan de slag met de antwoorden. Deze moeten op de website worden ingevuld. De leerling kan de antwoorden in het tekstveld blijven typen tot de opdracht wordt ingeleverd. Er kan ook een attachment, zoals een Worddocument of afbeelding, worden ingeleverd.

De TOP-leraar beschikt over twee knoppen: goedkeuren en verbeteren. De laatste wordt gebruikt als de antwoorden niet correct zijn. Er zijn in principe een onbegrensd aantal verbeterrondes. Wel is het zo dat het na vele verbeteringen weinig zin meer heeft om verder te gaan met de opdracht. De leerling en de TOP-leraar moeten dit samen beoordelen. Als uiterste maatregel kan de opdracht door ons worden verwijderd. Hij kan dan in een later stadium opnieuw worden gekozen.

De leerling kan maximaal met 3 opdrachten bezig zijn. Nadat hij de eerste opdracht heeft ingeleverd, kan hij een tweede kiezen en daarna nog een derde. Daarna is het wachten totdat de TOP-leraar er een heeft goedgekeurd, voordat er weer een volgende opdracht kan worden gekozen. Goedkeuring leidt ertoe dat de opdracht op groen springt.

Als een leerling een opdracht kiest, krijgt die de statuskleur blauw. Levert de leerling het antwoord in, dan wordt de statuskleur rood. En bij verzoek om verbetering springt de opdracht op oranje.

De opdrachten zijn van een korte omschrijving voorzien, maar voor de leerlingen is er ook nog een 'voorproefje' (langzaam maar zeker komt dat bij alle opdrachten te staan). Ze kunnen dan beter beslissen of ze de opdracht daadwerkelijk willen hebben.

Opdrachten alsnog verwijderen nadat de keuze is gemaakt wordt zeer zwaar ontmoedigd. Juist deze doelgroep haakt snel af als iets moeilijker is dan gedacht. Sommigen hebben misschien nooit goed 'leren leren'. In principe worden ze gedwongen om alle opdrachten af te maken, ook al zijn ze moeilijk of interesseert het onderwerp hen niet zo. In uitzonderlijke situaties kunnen we hiervan afwijken. Dat moet per mail worden aangevraagd.

Het is de bedoeling dat de opdrachten binnen een redelijke termijn worden gemaakt. Het systeem gaat 'piepen' als het te lang duurt. Dat gebeurt als een opdracht 21 dagen op 'blauw' staat, of 10 dagen op 'rood' dan wel 'oranje'. Dan volgen er mailtjes ter herinnering.

Wordt er na drie herinnermails nog geen actie ondernomen, wordt in de meeste gevallen de opdracht geannuleerd. Aan de opdracht is dan vele maanden niet gewerkt.

Profielpagina

De leerlingen hebben een eigen profielpagina die ook voor u toegankelijk is. U kunt hier gegevens wijzigen zoals een foto of een tekst en u kunt ook de leerling een nieuw wachtwoord toekennen als dat nodig mocht zijn.

We gaan er verder vanuit dat alle deelnemers aan De Digitale Topschool zich aan de regels houden die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk zijn.