Een mond om te slikken

Dit is de derde en daarmee de laatste opdracht van een korte serie over het werk van de MKA-chirurg (mond-kaak-aangezicht), ook wel bekend als de kaakchirurg. Deze derde opdracht gaat over slikken en bijkomende problemen. De andere twee opdrachten zijn Een mond vol tanden en Een mond om te praten.

Slikken is een ingewikkeld proces, waarbij veel dingen fout kunnen gaan. Zo heb je vast wel eens een moment gehad dat je je verslikte. Dit is een moment geweest waarbij het slikproces niet helemaal goed ging. Meestal is het een onschuldig voorval, maar het kan ook erg gevaarlijk zijn. Dan moet er meteen iets gebeuren (en moet je zeker niet wachten totdat de MKA-chirurg ter plaatse is).

Vraag 1

Bij het eten, en vooral bij gezellige diners waarbij ook druk gepraat en gedronken wordt, kan er soms een brok, botje of iets dergelijks in je 'verkeerde keelgat' schieten. Dat is levensgevaarlijk. Wat wordt met het 'verkeerde keelgat' bedoeld en wat zijn de ingrepen die je dan ter plekke als een soort EHBO-er (Eerste Hulp Bij Ongelukken) kunt uitvoeren?

Deze opdracht is ontwikkeld door TOP-lerares Lisanne Groeneveldt, afgestudeerd als arts aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij werkt nu op de afdeling kaakchirurgie van het Universitair Ziekenhuis Leuven (Belgie).

Een mond om te slikken